Το συγκεκριμένο μάθημα το οποίο εντάσσεται στο Πρόγραμμα Πρακτικής Κατάρτισης και Πρακτικής Άσκησης αφορά στην Ολιστική Προσέγγιση του Μαθησιακού Περιβάλλοντος στο Νηπιαγωγείο. Έμφαση δίνεται στις διαδικασίες και τη μεθοδολογία που σχετίζονται με τον διδακτικό σχεδιασμό, αναδεικνύοντας τη σημασία της Παρατήρησης των παιδιών, ώστε να ενισχυθεί η αναστοχαστική προοπτική για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μέσα από τη συνεχή αναθεώρηση του διδακτικού έργου για την προαγωγή της αποτελεσματικότητάς του. Σημαντική θέση στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου έχει η προσέγγιση της γλώσσας μέσα από την παιδαγωγική αξιοποίηση της παιδικής λογοτεχνίας.
Σε ότι αφορά τον διδακτικό σχεδιασμό βασικές παράμετροι είναι: (α) Η διάκριση των σκοπών και των στόχων της εκπαίδευσης, (β) Η Παιδαγωγική µέσω στόχων και οι κατευθυνόµενες διδακτικές προσεγγίσεις, (γ) Οι µαθησιακές επιδιώξεις στο πλαίσιο εφαρµογής του νέου Προγράμματος Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση, (δ) Οι αναδυόµενοι στόχοι και οι δυνατότητες αξιοποίησής τους στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Πιο συγκεριμένα, αναλύονται οι παράμετροι σχεδιασμού των οργανωµένων και αυθόρμητων δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο, δίνοντας έμφαση στον ρόλο της/του εκπαιδευτικού στη διαδικασία σχεδιασµού και υλοποίησης της δραστηριότητας, ώστε να υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στο τι ξεκινά από τα παιδιά και τι από τους/τις εκπαιδευτικούς. Ως προς αυτό και στο πλαίσιο της ενταξιακής προοπτικής της προσχολικής εκπαίδευσης, αναπτύσσονται πρακτικές που αφορούν τη συμπεριληπτική μάθηση με έμφαση στις αρχές της εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρίες ή /και με μαθησιακές δυσκολίες ή ειδικές ανάγκες, ενώ δίνεται έμφαση στη χρήση της κούκλας ως σημαντικό εργαλείο σκαλωσιάς για την υποστήριξη των αναγκών όλων των παιδιών και στο πλαίσιο της παιγνιώδους μάθησης.
Στην ενότητα «Καλές πρακτικές στην ανάγνωση του παιδικού βιβλίου» συνδυάζονται καθιερωμένες θεωρίες γραμματισμού με εφαρμογές για να καλλιεργηθούν ελκυστικές πρακτικές ανάγνωσης για την προσχολική ηλικία. Μελετάται το βιβλίο ως υλικό αντικείμενο, ως περιεχόμενο καθώς και ως πεδίο όπου συναντώνται γλώσσα, αφήγηση και οπτική εξερεύνηση. Στο πλαίσιο αυτό η ενότητα εξοπλίζει τους εκπαιδευτικούς με διαδραστικές τεχνικές και εργαλεία για να δημιουργήσουν εμπλουτισμένες λογοτεχνικές εμπειρίες παρέχοντας τη δυνατότητα να γίνουν ικανοί αφηγητές και να θέτουν τα θεμέλια για μια δια βίου αγάπη για το διάβασμα.
Στο πλαίσιο της Παρατήρησης ως εργαλείο της διαμορφωτικής αξιολόγησης συζητιούνται τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της παρατήρησης ως επιστημονικού εργαλείου και τεκμηριώνεται η αναγκαιότητα της παρατήρησης ως μέσου συλλογής δεδομένων στην προσχολική ηλικία. Παρουσιάζονται τύποι παρατήρησης: ως προς τον βαθμό συμμετοχής του παρατηρητή, ως προς τη χρήση τεχνικών και μέσων, καθώς και τεχνικές καταγραφής των δεδομένων της παρατήρησης.