Περιεχόμενο Μαθήματος
Η αξιολόγηση αναλύεται υπό το πρίσμα των διεργασιών που την καθιστούν ένα «επιβεβλημένο κοινωνικό φαινόμενο» σε σχέση με κάθε ατομική και συλλογική δραστηριότητα με στόχο τη συνεχή βελτίωση και αλλαγή. Στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, με έμφαση στην προσχολική εκπαίδευση, συνιστά μια εγγενή της μάθησης διαδικασίας στη σχολική κοινότητα και αποσκοπεί πέρα από την βελτιστοποίηση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων και την ενίσχυση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, στην ανάπτυξη αξιολογικής κουλτούρας. Παρουσιάζονται σύγχρονες μορφές αξιολόγησης και δίνεται έμφαση στις διαστάσεις και τις στρατηγικές της αξιολόγησης για τη μάθηση ως μια καινοτόμο παιδαγωγική προσέγγιση που ενισχύει την ενεργό συμμετοχή και ενδυνάμωση όλων των εμπλεκομένων φορέων. Η αξιοποίηση καινοτόμων μεθόδων και πρακτικών, όπως η Μελέτη Μαθήματος (Lesson Study), η Παιδαγωγική Τεκμηρίωση, ο Ατομικός Φάκελος Προόδου (portfolio), η ρουμπρίκα, κτλ., συμβάλλει στον αξιολογικό εγγραματισμό της σχολικής κοινότητας και ενισχύει την ολόπλευρη ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή καθώς προάγει τη συνεργασία με διάφορους κοινωνικούς φορείς, διαχέοντας την αξιολογική κουλτούρα στην ευρύτερη κοινότητα.
Ενότητες του μαθήματος:
Η αξιολόγηση ως έννοια και σύνδεση με την εκπαίδευση
Ποιότητα στην εκπαίδευση και ζητήματα ετοιμότητας
Σύγχρονες μορφές αξιολόγησης και τύποι αξιολόγησης
Ρόλοι στην αξιολόγηση και κοινωνικές διεργασίες
Αξιολόγηση και διδακτικός σχεδιασμός
Η Παρατήρηση ως μέθοδος αξιολόγησης
Ο Ατομικός Φάκελος Προόδου (συμβατικός και ψηφιακός)
Η Αξιολόγηση Μαθήματος (Lesson Study)