Οι φοιτητές/τριες εισάγονται στον διεπιστημονικό χώρο της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και αντιλαμβάνονται το δυναμικό χαρακτήρα της, καθώς μετεξελίσσεται στο πλαίσιο της αντιμετώπισης ποικίλων εκπαιδευτικών και κοινωνικών προβλημάτων, διαμορφώνοντας στρατηγικές που ανταποκρίνονται στην πολυπλοκότητα των φαινομένων και στη σύνθετη και ρευστή κοινωνική πραγματικότητα και τις παραμέτρους που κάθε φορά τη διαμορφώνουν. Παρουσιάζονται βασικές θεωρητικές διαστάσεις, επιστημολογικές θεωρήσεις και μεθοδολογικά ζητήματα και εξετάζονται οι θεμελιώδεις αξίες και αρχές της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και δίνεται έμφαση στη σύνδεση με το σύγχρονο σχολείο γενικότερα και το νηπιαγωγείο ειδικότερα. Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται ερευνητικές στρατηγικές, μεθοδολογικές πρακτικές και τεχνικές που υποστηρίζουν τον κοινωνικοπαιδαγωγικό ρόλο του σχολείου/νηπιαγωγείου, για την προώθηση της μάθησης, της ευημερίας και της κοινωνικής ενσωμάτωσης με τρόπους που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη.
Ενότητες του μαθήματος
1. Το πολυδιάστατο πεδίο, οι ρόλοι και ο διεπιστημονικός χαρακτήρας της Κοινωνικής Παιδαγωγικής.
2. Βασικές αρχές και θεωρήσεις, ιστορική εξέλιξη και η σύγχρονη διεθνής πραγματικότητα.
3. Μεθοδολογικά ζητήματα και προτεραιότητες της Κοινωνικής Παιδαγωγικής
4. Ο κοινωνικοπαιδαγωγικός ρόλος του σχολείου/νηπιαγωγείου, ο/η εκπαιδευτικός ως κοινωνικός παιδαγωγός
5. Βασικές ερευνητικές στρατηγικές, μεθοδολογικές πρακτικές και τεχνικές.
6. Ανάπτυξη-αξιολόγηση δράσεων με προληπτικό ή/και παρεμβατικό χαρακτήρα σε σχέση με σημαντικά κοινωνικοπαιδαγωγικά ζητήματα που εκδηλώνονται στο σχολικό πλαίσιο.