Περιεχόμενο Μαθήματος
Στόχοι του µαθήµατος είναι:
- Να εξοικειώσει τις φοιτήτριες και τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες µε τις βασικές περί πολιτισµού θεωρητικές έννοιες
- Να αναπτύξει στις φοιτήτριες και τους/τις φοιτητές/φοιτήτριες κριτική στάση απέναντι στην «ανάγνωση» των πολιτισµών, δίνοντας έµφαση στην εξέταση του πολιτικού πλαισίου
- Να καταστήσει ορατό τον «άλλο» στην µατιά των φοιτητών/τριών και να συζητήσει τα αυτονόητα γύρω από την πρόσληψη του, µε απώτερο στόχο την ανάδειξη του τρόπου µε τον οποίο ο «άλλος» γίνεται κατανοητός και ποικιλόβαθµα αποδεκτός.
- Nα αντιληφθούν οι φοιτητές/φοιτήτριες τους ποικίλους τρόπους σύνδεσης εκπαίδευσης – πολιτισµού που εµφανίστηκαν κατά περιόδους και περιοχές, επικεντρώνοντας στις πολιτικές τους διαστάσεις.
Το µάθηµα αναπτύσσεται στους ακόλουθους άξονες.
- Πολιτισµός – κουλτούρα. Πολιτισµικός σχετικισµός -πολιτισµικός οικουµενισµός. Το δίληµµα της πολιτισµικής διαφοράς – το ζήτηµα της κοινωνικής αναγνώρισης
- Ο «άλλος» και η εικόνα του – στερεότυπα και προκαταλήψεις. Η αφήγηση για τον άλλο.
- Ρατσισµός – «φυλή». Κυρίαρχοι και κυριαρχούµενοι πολιτισµοί – σχέσεις εξουσίας και εκµετάλλευση. Από τον βιολογικό στον πολιτισµικό ρατσισµό.
- Εθνικισµός και εθνικό κράτος. Μειονοτικά ζητήµατα και µειονοτική σχέση. Ιστορικές µειονότητες – µειονότητες από µετανάστευση – ο «οικείος ξένος» – διαδικασίες επιπολιτισµού.
- Εθνικός πολιτισµός – εθνική παιδεία. Εκπαίδευση µειονοτήτων και µεταναστών στην Ελλάδα. Η µειονοτική εκπαίδευση στη Θράκη.
- Η εκπαίδευση του «άλλου» – από την υπόθεση του ελλείµµατος στην υπόθεση της διαφοράς.
- Σχέση γλώσσας-κουλτούρας. Μοντέλα δίγλωσσης εκπαίδευσης.
- ∆ιαπολιτισµικό εκπαιδευτικό πρόταγµα : η ελληνική εµπειρία.
