Μενού Κλείσιμο

Μονόγλωσση/Δίγλωσση Πραγματολογική Ικανότητα

  • Κωδ. Μαθήματος: Π 55 Ε
  • Εξάμηνο: 3o Εξάμηνο
  • Υποχρεωτικό: Υποχρεωτικό Κατ' επιλογήν
  • Διδάσκοντες: Λύδια Μίτιτς
  • Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: Ναι
  • Ώρες Θεωρίας: 3
  • Ώρες Φροντιστηρίου/Εργαστηρίου:
  • Ώρες Διδασκαλίας: 3
  • Πιστωτικές Μονάδες: 4.5

Μονόγλωσση/Δίγλωσση Πραγματολογική Ικανότητα

Περιεχόμενο Μαθήματος

Το μάθημα ξεκινά με την παρουσίαση κεντρικών εννοιών της πραγματολογικής μελέτης, όπως είναι το περικείμενο, το εκφώνημα, οι γλωσσικές πράξεις, η αρχή της συνεργασίας, τα υπονοήματα και η δείξη. Στη συνέχεια, εξετάζονται επιμέρους κλάδοι της ανάλυσης λόγου, κυρίως η ανάλυση συνομιλίας και η κριτική ανάλυση λόγου, οι οποίες συνοδεύονται από σχετικές εφαρμογές, όπως είναι μεταξύ άλλων η ανάλυση παιδικού, αφηγηματικού λόγου. Όλες οι παραπάνω έννοιες και θεωρίες παρουσιάζονται μέσα από την ανάλυση συγκεκριμένων παραδειγμάτων από τα ελληνικά. Πρωταρχικός στόχος του μαθήματος είναι να καλλιεργηθεί η επικοινωνιακή ικανότητα και επίγνωση των φοιτητών/τριών ως μελλοντικών εκπαιδευτικών, ώστε να είναι σε θέση να βοηθούν τους/τις μαθητές/τριές τους να αντιληφθούν τους ποικίλους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιούμε και οργανώνουμε τον λόγο στις διαφορετικές κοινωνικές περιστάσεις στις οποίες συμμετέχουμε. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο των στρατηγικών μάθησης και χρήσης της πρώτης/δεύτερης γλώσσας και στον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές/τριές τους να γίνουν αυτόνομοι και αυτορρυθμιζόμενοι ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο.

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
  • Κατανόηση και ερμηνεία των επιστημονικών θεωριών και εννοιών από τον χώρο των επιστημών της εκπαίδευσης
  • Μεταφορά των επιστημονικών εννοιών σε χώρους εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας
  • Κατανόηση των ποικίλων παραγόντων που συνδιαμορφώνουν την κοινωνική και εκπαιδευτική πραγματικότητα
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος είναι διαθέσιμο στον Οδηγό Σπουδών