Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα εστιάζει σε αποτελεσματικές εκπαιδευτικές στρατηγικές για την προώθηση των δεξιοτήτων ανάγνωσης και γραφής σε μικρά παιδιά, στοχεύοντας συγκεκριμένα τις ηλικίες προσχολικής και πρώιμης δημοτικού. Το μάθημα ενσωματώνει τόσο θεωρητικές βάσεις όσο και πρακτική εφαρμογή μέσω παραδειγμάτων, μελετών περίπτωσης και καλών πρακτικών. Στόχος του είναι να εξοπλίσει τους εκπαιδευτικούς με τις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις διδακτικές προσεγγίσεις που είναι απαραίτητες για την ενίσχυση μιας στέρεης βάσης στην ανάγνωση και τη γραφή κατά τα κρίσιμα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης ενός παιδιού. Παράλληλα, στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους/τις φοιτητές/τριες των θεωρητικών προσεγγίσεων και των σύγχρονων ερευνητικών δεδομένων για τον αναδυόμενο γραμματισμό, καθώς και των δυνατοτήτων εφαρμογής τους στην εκπαιδευτική πράξη.
Ορισμένες από τις βασικές θεματικές είναι:
• Τα θεμέλια της ανάπτυξης του γραμματισμού
• Η ανάπτυξη γλώσσας και λεξιλογίου
• Σχεδιασμός πλούσιων σε γραμματισμό περιβαλλόντων (literacy-rich enviroments)
• Καλές πρακτικές για τη δημιουργία κοινών εμπειριών ανάγνωσης και γραφής
• Διαφοροποιημένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στην ανάγνωση και τη γραφή για διαφορετικές ανάγκες και ικανότητες των μαθητών
• Η σημασία του οικογενειακού πλαισίου και πολιτισμικού περιβάλλοντος
• Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας για τα μικρά παιδιά.
Το μάθημα μέσα από τη συγγραφή ιστοριών ζωής και αφηγήσεων των θέτει στο επίκεντρο τον αναστοχασμό των ίδιων των μελλοντικών εκπαιδευτικών ως προς τη μακρά διαδικασία κατάκτησης του γραμματισμού τους και τη στάση τους προς το μελλοντικό γραμματισμό ως μια δια βίου σχέση.