Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών/ριών στη σύγχρονη προβληματική για την ιστορική, κοινωνική και πολιτισμική κατασκευή της παιδικής ηλικίας. Το μάθημα συμπεριλαμβάνει αναλύσεις των θεωριών κοινωνικοποίησης και ανάπτυξης της παιδικής ηλικίας, επιχειρώντας μια κριτική αποτίμηση των κλασικών, των νέων κοινωνιολογικών θεωριών, καθώς και των συναφών με την παιδική ηλικία θεωριών από την οπτική της κοινωνικής ανθρωπολογίας. Επίσης, το μάθημα επικεντρώνεται σε εθνογραφικά παραδείγματα τα οποία αναδεικνύουν διαφορετικές μορφές παιδικής ηλικίας σε διαφορετικά ιστορικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα όσο και την οπτική των ίδιων των παιδιών για τους εαυτούς τους και τις σχέσεις τους.
Θεματικές ανάπτυξης του μαθήματος είναι οι εξής:
1. Η παιδική ηλικία ως ιστορική, κοινωνική, πολιτισμική κατασκευή και η διαφορετικότητά της στο χρόνο και στο χώρο
2. Τα παιδιά ως δρώντα κοινωνικά υποκείμενα
3. Θεωρητικές προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας
Κλασικές και νέες θεωρίες κοινωνικοποίησης
Νέα κοινωνιολογία της παιδικής ηλικίας
Ανθρωπολογία της παιδικής ηλικίας
4. Μεθοδολογικές προσεγγίσεις της παιδικής ηλικίας
Η εθνογραφική έρευνα με παιδιά
Παιδοκεντρική-μη παιδοκεντρική μεθοδολογία στην επιτόπια έρευνα με παιδιά
Ηθική δεοντολογία
5. Εθνογραφικά παραδείγματα για την παιδική ηλικία
Παιδιά και σχολείο
Παιδιά και εργασία
Παιδιά σε κίνηση
6. Κοινωνικός έλεγχος και παιδική ηλικία
Σχολική πειθαρχία
ΜΜΕ και παιδική ηλικία
Τεχνολογίας και παιδική ηλικία
5. Τα δικαιώματα των παιδιών
Τα παιδιά ως αξία
Η Σύμβαση των δικαιωμάτων των παιδιών
Παιδική προστασία
Παιδικά και πολιτική συμμετοχή
6. Η παιδική ηλικία στον 21ο αιώνα