Μενού Κλείσιμο

Έννοιες Φυσικών Επιστηµών για την Προσχολική Ηλικία

  • Κωδ. Μαθήματος: Θ 05 Ε
  • Εξάμηνο: 7o Εξάμηνο
  • Υποχρεωτικό: Υποχρεωτικό Κατ' επιλογήν
  • Διδάσκοντες:
  • Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: Ναι
  • Ώρες Θεωρίας: 2
  • Ώρες Φροντιστηρίου/Εργαστηρίου: 1
  • Ώρες Διδασκαλίας: 3
  • Πιστωτικές Μονάδες: 4.5

Έννοιες Φυσικών Επιστηµών για την Προσχολική Ηλικία

Περιεχόμενο Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι αφενός η εξοικείωση των φοιτητών/τριων με έννοιες των φυσικών επιστημών και με την πειραματική μελέτη των εννοιών αυτών και αφετέρου η ανάπτυξη των εννοιών των φυσικών επιστημών από τα νήπια στο πλαίσιο συνεργατικών πειραματικών δραστηριοτήτων. Στο μάθημα αναπτύσσονται βασικές έννοιες και φαινόμενα της φυσικής, της χημείας, της βιολογίας και της οικολογίας, που αφορούν στις δυνάμεις και την κίνηση, στον ηλεκτρισμό, στο μαγνητισμό, στο φως, στη θερμότητα, στον καιρό, στο διάστημα, στο νερό, στην ύλη – υλικά σώματα, στις χημικές αντιδράσεις, τα διαλύματα, το ανθρώπινο σώμα, τα οικοσυστήματα. Η διδασκαλία των εννοιών αυτών γίνεται τόσο με τη μορφή διαλέξεων όσο και την πραγματοποίηση πειραμάτων από τους φοιτητές/τριες με τη χρήση απλών υλικών, οργάνων και συσκευών. Οι φοιτητές/φοιτήτιες πραγματοποιούν τα πειράματα σε ομάδες των 3 ατόμων. Για την υλοποίηση των πειραματικών δραστηριοτήτων οι φοιτητές/τριες θα χρησιμοποιούν ειδικό έντυπο που θα περιλαμβάνει την αναγκαία θεωρία καθώς και την πορεία εργασίας. Αναπτύσσονται πειράματα για τα εξής θεματικά πεδία: i) Ύλη και υλικά σώματα, ii) Στερεά σώματα σε υγρά – Άνωση, βύθιση, επίπλευση, αιώρηση, iii) Μαγνητισμός , iv) Ηλεκτρισμός, v) Θερμότητα – θερμικά φαινόμενα και vi) Οπτική: φως και χρώματα. vii) τα διαλύματα – διαλυτότητα των σωμάτων,viii)  το διαχωρισμό και την ανίχνευση χημικών ουσιών σε μίγματα και διαλύματα με χρωματομετρικές μεθόδους ix) την οξύτητα διαλυμάτων και x) την παρασκευή προϊόντων, ως αποτέλεσμα χημικών αντιδράσεων.

Γενικές Ικανότητες

Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
  • Ανάπτυξη του ενδιαφέροντος για τη μελέτη των φυσικών επιστημών
  • Ανάπτυξη θετικής στάσης στην επιστημονική ερευνητική διαδικασία και έρευνα
  • Ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των μελών της ομάδας εργασίας για την επίτευξη κοινού σκοπού
  • Ανάπτυξη της επικοινωνίας μεταξύ των μελών μιας ομάδας μέσα από την ανταλλαγή ιδεών και γνώσεων σχετικά με τα φαινόμενα μελέτης για τη διαμόρφωση συμπερασμάτων και την επεξήγηση τους
  • Μεταφορά των επιστημονικών εννοιών και θεωριών διδασκαλίας και μάθησης των φυσικών επιστημών σε χώρους  τυπικής και μη τυπικής εκπαίδευσης παιδιών προσχολικής ηλικίας.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών για την εφαρμογή εννοιών των φυσικών επιστημών στην προσχολική ηλικία
  • Καλλιέργεια δεξιοτήτων επιστημονικής σκέψης
  • Ανάπτυξη κριτικής σκέψης
  • Ανάπτυξη ικανότητας λήψης αποφάσεων
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Εργασία σε ομάδες/ ανάπτυξη της ικανότητας συνεργασίας και επικοινωνίας
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου (σε ώρες)
Διαλέξεις 30
Εργαστηριακή άσκηση 30
Μελέτη/ανάλυση βιβλιογραφίας 11
Συγγραφή εργασίας/-ών 17
Αυτόνομη μελέτη 32
Σύνολο Μαθήματος 120

 

Το αναλυτικό περίγραμμα του μαθήματος είναι διαθέσιμο στον Οδηγό Σπουδών