Στόχος του μαθήματος είναι να περιγράψει τρόπους διαμόρφωσης αποτελεσματικών περιβαλλόντων μάθησης και να εστιάσει σε πρακτικές εφαρμογές της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στην προσχολική τάξη. Εισαγωγικά θα παρουσιαστούν οι βασικές αρχές για τη δημιουργία και τη διατήρηση ενός αποτελεσματικού μαθησιακού περιβάλλοντος και θα περιγραφούν στρατηγικές θέσπισης κανόνων και οργάνωσης των διαδικασιών της τάξης. Στη συνέχεια, θα αναλυθούν λεπτομερώς πιθανές δυσκολίες ψυχοκοινωνικής προσαρμογής των παιδιών προσχολικής ηλικίας και θα επιχειρηθεί η διάκρισή τους σε εσωτερικευμένη και εξωτερικευμένη συμπεριφορά. Σε επόμενες ενότητες του μαθήματος α) θα παρουσιαστούν οι συμπεριφοριστικές και προσωποκεντρικές προσεγγίσεις διαχείρισης των δυσκολιών συμπεριφοράς στην τάξη και β) θα συζητηθούν συγκεκριμένες πρακτικές προσαρμογής και ενίσχυσης λειτουργικών συμπεριφορών στο σχολικό πλαίσιο. Ιδιαίτερη αναφορά θα γίνει στην κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας και θα παρουσιαστούν αναπτυξιακά κατάλληλες στρατηγικές προώθησης της κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας. Ακόμη θα αναλυθεί η έννοια του εαυτού, θα περιγραφούν μέθοδοι ενίσχυσης της αυτοεκτίμησης, θα παρουσιαστούν οι πιθανές δυσκολίες στις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών και θα συζητηθούν στρατηγικές διαχείρισης συγκρούσεων. Τέλος, θα προσεγγιστούν ζητήματα που αφορούν στην αποτελεσματική επικοινωνία και συνεργασία σχολείου και οικογένειας.
Εφαρμογές της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στην Πράξη: Διαμορφώνοντας Αποτελεσματικά Περιβάλλοντα Μάθησης
- Κωδ. Μαθήματος: Ψ 38 Ε
- Εξάμηνο: 7o Εξάμηνο
- Υποχρεωτικό: Υποχρεωτικό Κατ' επιλογήν
- Διδάσκοντες:
- Προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus: Ναι
- Ώρες Θεωρίας: 3
- Ώρες Φροντιστηρίου/Εργαστηρίου:
- Ώρες Διδασκαλίας: 3
- Πιστωτικές Μονάδες: 4.5