«Μίκρο» και «Μάκρο» προσεγγίσεις στην εκπαίδευση για το περιβάλλον και την αειφορία. Απόψεις και πρακτικές εκπαιδευτικών προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης. (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)
Αικατερίνη Αγγειοπλάστη
Περίληψη: Από τότε που θεσμοθετήθηκε και εντάχθηκε η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων εφαρμόζεται στα σχολεία όλων των βαθμίδων. Παρατηρείται όμως, ότι, παρά το πλήθος των προγραμμάτων αυτών, ακόμα και με την εξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία, λίγα βήματα έχουν γίνει τελικά στη διαμόρφωση ατόμων με περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά. Ερευνητές επιχειρούν να μελετήσουν τους λόγους για τους οποίους συμβαίνει αυτό, διερευνώντας τις απόψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τους παράγοντες που ενισχύουν την καλλιέργεια ατόμων με φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά, τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών παρεμβάσεων που εφαρμόζονται στην πράξη, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί προσεγγίζουν τα περιβαλλοντικά ζητήματα στο σχεδιασμό των παρεμβάσεων τους. Οι εκπαιδευτικές παρεμβάσεις φαίνεται να σχεδιάζονται από τους εκπαιδευτικούς σε Μίκρο- ή σε Μάκρο- επίπεδο. Με τον όρο Μίκρο- προσεγγίσεις εννοούνται οι παρεμβάσεις που σχετίζονται κυρίως με την κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων (π.χ. στοχεύουμε στο να μάθουν τα παιδιά να κάνουν ανακύκλωση), ενώ οι Μάκρο- προσεγγίσεις σχετίζονται με την αμφισβήτηση της υπάρχουσας κουλτούρας της κοινωνίας, η οποία θα οδηγήσει και στη ριζική αλλαγή της (π.χ. στοχεύουμε στη βαθύτερη κατανόηση της σημασίας της επαναχρησιμοποίησης και της μείωσης της κατανάλωσης υλικών αγαθών). Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει εάν και σε ποιο βαθμό, οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σχεδιάζουν και εφαρμόζουν Μίκρο- ή Μάκρο- εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στην εκπαίδευση των παιδιών για το περιβάλλον και τους παράγοντες που οι ίδιοι θεωρούν ότι επηρεάζουν τη μακροπρόθεσμη επίτευξη των στόχων τους. Στην έρευνα συμμετείχαν εκπαιδευτικοί προσχολικής και δημοτικής εκπαίδευσης. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με το ερευνητικό εργαλείο της ημι-δομημένης συνέντευξης, ενώ αναλύθηκαν με την μέθοδο της ανάλυσης περιεχομένου και της θεματικής ανάλυσης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, φαίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί που εφαρμόζουν συστηματικά προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έχουν την τάση να χρησιμοποιούν Μάκρο- προσεγγίσεις. Οι ίδιοι, αναφορικά με τη διασφάλιση της περιβαλλοντικά υπεύθυνης συμπεριφοράς των παιδιών, θεωρούν ότι σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το οικογενειακό περιβάλλον και η συστηματική εμπλοκή τους σε ΠΠΕ σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης τους.
| Τριμελής Επιτροπή: |
Αναστασία Δημητρίου (Επιβλέπουσα), Καθηγήτρια, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Αλέξανδρος Θεοδωρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Αθανάσιος Μόγιας, Επίκουρος Καθηγητής, ΠΤΔΕ, Δ.Π.Θ. |
| Λέξεις-κλειδιά: | Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία, αντιλήψεις, πρακτικές, εκπαιδευτικοί, Μίκρο- και Μάκρο- εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, Προσχολική ηλικία, Δημοτικό |
| ΠΜΣ: | Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία |
| Έτος ολοκλήρωσης: | 2019 |
| Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ. |
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/11037 |
Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.