Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Βασίλειος Τσιφτσής, 2021)

Στάσεις φιλολόγων σχετικά με τη χρήση της δημιουργικής γραφής ως τεχνικής για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη μικτή πολύγλωσση και πολυπολιτισμική τάξη
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Βασίλειος Τσιφτσής

 

Περίληψη: Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των στάσεων εν ενεργεία φιλολόγων που διδάσκουν σε γυμνάσια και λύκεια της Θράκης σχετικά με την αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής ως τεχνικής για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στη μικτή πολύγλωσση και πολυπολιτισμική τάξη. Πιο συγκεκριμένα, στόχος είναι να αποτυπωθούν οι στάσεις τους ως προς: (α) το τι συνιστά δημιουργική γραφή και σε ποιο γλωσσικό μάθημα (μεταξύ Γλώσσας και Λογοτεχνίας) αξιοποιείται, (β) τα οφέλη που μπορεί να έχει η αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής για τους/τις μαθητές/τριες της μικτής τάξης και ιδίως για τους/τις αναδυόμενους/ες δίγλωσσους/ες, (γ) τον ρόλο και τις δυνατότητες που έχει ο/η φιλόλογος στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής στη μικτή τάξη και (δ) τον βαθμό διαφοροποίησης των στάσεων των εκπαιδευτικών βάσει δημογραφικών χαρακτηριστικών. Για την υλοποίηση της έρευνας ακολουθήθηκε μικτή μέθοδος (ποσοτική και ποιοτική). Οι απόψεις των εκπαιδευτικών συλλέχθηκαν μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου αλλά και ατομικών συνεντεύξεων. Το δείγμα του ερωτηματολογίου αποτέλεσαν 236 φιλόλογοι, οι οποίοι/ οποίες διδάσκουν σε γυμνάσια και λύκεια της Θράκης, ενώ οι συνεντεύξεις παραχωρήθηκαν από 6 φιλολόγους που διδάσκουν σε σχολεία της Θράκης. Τα ευρήματα της έρευνας ανέδειξαν ότι οι φιλόλογοι: (α) αξιοποιούν τη δημιουργική γραφή περισσότερο στο μάθημα της Λογοτεχνίας, ενώ μεταξύ των κειμενικών ειδών που μπορούν να παραχθούν στο πλαίσιο της δημιουργικής γραφής επιλέγουν κυρίως τα αφηγηματικά ή αυτά που χαρακτηρίζονται από μεγάλη φόρμα (συγγραφή ιστορίας, διηγήματος ή παραμυθιού, συγγραφή παραμυθιού, συγγραφή θεατρικού ή κινηματογραφικού/τηλεοπτικού σεναρίου) (β) αν και υιοθετούν θετική στάση σχετικά με την αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής στη μικτή τάξη, φαίνεται να την ορίζουν ως μια καθοδηγητική διαδικασία με παιγνιώδη χαρακτήρα, (γ) αναγνωρίζουν τα οφέλη της για όλου/ες τους/τις μαθητές/τριες της μικτής τάξης, χωρίς όμως να ενθαρρύνεται η ελεύθερη έκφραση των δίγλωσσων μαθητών/τριών στη μητρική τους γλώσσα και (δ) αντιμετωπίζουν δυσκολίες ως προς την εφαρμογή της διαπολιτισμικής προσέγγισης στη μικτή τάξη. Τα παραπάνω ευρήματα μπορούν να αποτελέσουν το εφαλτήριο τόσο για την πραγματοποίηση εστιασμένων επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών όσο και για τη διατύπωση διδακτικών προτάσεων με επίκεντρο την αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής για την ουσιαστική καλλιέργεια του γλωσσικού δημιουργικού γραμματισμού στη μικτή πολύγλωσση και πολυπολιτισμική τάξη.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Μαρία Μητσιάκη (Επιβλέπουσα), Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δ.Π.Θ.

Αναστασία Οικονομίδου, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Σοφία Ιακωβίδου, Τ.Ε.Ε.Π.Η.,, Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Δημιουργική γραφή, Διαπολιτισμική εκπαίδευση, Μικτή πολύγλωσση πολυπολιτισμική τάξη, Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2021
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/13917

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.