Επιδράσεις του οικογενειακού πλαισίου στην επικοινωνιακή και γλωσσική ανάπτυξη παιδιών βρεφικής και νηπιακής ηλικίας
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)
Ταρσή Χριστοδούλου
Περίληψη: Κατά τη βρεφική και τη νηπιακή ηλικία η γλώσσα του παιδιού αναπτύσσεται με γρήγορο ρυθμό. Ωστόσο, παρατηρούνται πολλές ατομικές διαφορές που πηγάζουν από τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ βιολογικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Σ’ αυτή την αναπτυξιακή φάση της γλώσσας, το περιβάλλον που επηρεάζει πιο άμεσα την ανάπτυξη του παιδιού είναι το οικογενειακό. Ωστόσο, οι έρευνες που μελετούν την επίδραση του οικογενειακού περιβάλλοντος στη γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών επικεντρώνονται ως επί το πλείστον σε παιδιά προσχολικής ή σχολικής ηλικίας. Η προτεινόμενη μελέτη στοχεύει στη διερεύνηση της επίδρασης πολλών χαρακτηριστικών του περιβάλλοντος στο οποίο μεγαλώνουν παιδιά βρεφικής και νηπιακής ηλικίας στη χώρα μας. Διερευνήθηκε ένα ευρύ πλήθος παραγόντων οι οποίοι περιλαμβάνουν ατομικά χαρακτηριστικά του παιδιού, δημογραφικούς παράγοντες της οικογένειας και τον ρόλο των γονέων στη γλωσσική ανάπτυξη. Για τις ανάγκες της έρευνας χορηγήθηκε σε ηλεκτρονική μορφή μια συστοιχία ερωτηματολογίων σε 625 γονείς παιδιών ηλικίας 7-34 μηνών. Ειδικότερα, η συστοιχία ερωτηματολογίων αποτελούνταν από: (α) το Τεστ Επικοινωνιακής Ανάπτυξης (Karousou & Petrogiannis, 2014), (β) την κλίμακα Home Learning Environment (Niklas et al., 2016) (γ) το Ερωτηματολόγιο Πρακτικών Ανάγνωσης Βιβλίων (Karousou & Economakou, in press) και ένα (δ) Ερωτηματολόγιο Γενικών Πληροφοριών. Tα αποτελέσματα αναδεικνύουν τους παράγοντες και τις δραστηριότητες του οικογενειακού μαθησιακού περιβάλλοντος που επιδρούν στους γλωσσικούς δείκτες του λεξιλογίου, της μορφολογίας και της σύνταξης. Ιδιαιτέρως σημαντικές αναδεικνύονται οι πρακτικές διαλογικής ανάγνωσης, εφόσον φαίνεται να συσχετίζονται θετικά με τους παραπάνω δείκτες γλωσσικής ανάπτυξης στη βρεφική και νηπιακή ηλικία. Τα αποτελέσματα συζητιούνται στη βάση προγενέστερων σχετικών ευρημάτων και αναδεικνύονται τόσο οι θεωρητικές όσο και οι εφαρμοσμένες προεκτάσεις τους.
Τριμελής Επιτροπή: |
Αλεξάνδρα Καρούσου (Επιβλέπουσα), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Κωνσταντίνος Πετρογιάννης, Τ.Α.Φ.Π.Π.Η., Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Ευθυμία Πεντέρη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. |
Λέξεις-κλειδιά: | Δημογραφικοί παράγοντες, Οικογενειακό μαθησιακό περιβάλλον, Διαλογική ανάγνωση βιβλίων, Βρεφική/νηπιακή ηλικία, Δείκτες γλωσσικής ανάπτυξης |
ΠΜΣ: | Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα |
Έτος ολοκλήρωσης: | 2023 |
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ. |
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/15624 |
Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.