Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Γεώργιος Καλομπρατσίδης, 2020)

Η συμβολή μιας Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας με αντικείμενο το Μεσογειακό λιμνοθαλάσσιο οικοσύστημα στην απόκτηση γνώσεων και διαμόρφωση στάσεων μαθητών Στ’ Δημοτικού: Μελέτη περίπτωσης (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Γεώργιος Καλομπρατσίδης

 

Περίληψη:

Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στη διερεύνηση και ενδυνάμωση των περιβαλλοντικών γνώσεων και στάσεων μαθητών Δημοτικού ως προς τα υγροτοπικά περιβάλλοντα με την εφαρμογή μιας οργανωμένης Διδακτικής Μαθησιακής Ακολουθίας (ΔΜΑ). Πιο συγκεκριμένα, αξιοποιήθηκε δείγμα 20 μαθητών της τελευταίας τάξης του Δημοτικού στους οποίους εφαρμόστηκε μία προσεκτικά σχεδιασμένη ΔΜΑ που διήρκησε επτά μήνες και η οποία περιλάμβανε (α) την αρχική αποτύπωση, με τη βοήθεια ειδικά σχεδιασμένου ερωτηματολογίου, των γνώσεων τους γύρω από ζητήματα που άπτονται των εκβολικών Μεσογειακών οικοσυστημάτων με εστίαση στα ελληνικά λιμνοθαλάσσια οικοσυστήματα και του βαθμού φιλοπεριβαλλοντικότητας των στάσεων τους, (β) την εκ νέου αποτύπωσή τους μετά τη διενέργεια στοχευμένων διδακτικών παρεμβάσεων εντός σχολικής μονάδας με βασικό άξονα την αξιοποίηση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού με αντικείμενο τη δομή και λειτουργία των λιμνοθαλάσσιων οικοσυστημάτων και (γ) την τελική εξέτασή τους αμέσως μετά το πέρας και των υπαίθριων ασκήσεων, προκειμένου να διαπιστωθεί και ο βαθμός πιθανής επίδρασης μιας εξειδικευμένης προσέγγισης στο πλαίσιο της μεθόδου «μετακίνηση στο προς μελέτη πεδίο». Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν με τρόπο εμφανή ότι κυρίως οι γνώσεις αλλά και οι στάσεις των μαθητών του δείγματός μας ήταν ιδιαίτερα περιορισμένες πριν την έναρξη της ΔΜΑ, όπως εξάλλου και αναμένονταν για ένα αντικείμενο όχι ιδιαίτερα οικείο. Τόσο ο βαθμός φιλοπεριβαλλοντικότητας των στάσεων τους όσο και το επίπεδο των γνώσεων τους μετά τη διδακτική παρέμβαση εντός τάξης με την αξιοποίηση του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, καθώς και μετά την ολοκλήρωση και των υπαίθριων ασκήσεων σε λιμνοθαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής τους, εμφάνισαν στατιστικώς σημαντική αύξηση, αναδεικνύοντας την ιδιαίτερη παιδαγωγική αξία που έχει μία προσεκτικά σχεδιασμένη και σωστά οργανωμένη Διδακτική Μαθησιακή Ακολουθία.

 

 

Τριμελής Επιτροπή:

Αθανάσιος Μόγιας, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ. (Επιβλέπων)

Κώστας Γαβριλάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

Παναγιώτης Δημητρακόπουλος, Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Λέξεις-κλειδιά: Περιβαλλοντική εκπαίδευση, Θαλάσσιος γραμματισμός, Διδακτική μαθησιακή ακολουθία, Ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό, Μετακίνηση στο πεδίο, Εκβολικά οικοσυστήματα, Βιοποικιλότητα, Μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Γνώσεις, Στάσεις
ΠΜΣ: Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
Έτος ολοκλήρωσης: 2020
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/11067

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.