Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Γεωργία Τσερκεζίδου, 2021)

Ανάλυση αφηγηματικού λόγου στην πολύγλωσση και πολυπολιτισμική τάξη του δημοτικού σχολείου
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Γεωργία Τσερκεζίδου

 

Περίληψη: Η παρούσα εργασία έχει ως αντικείμενο μελέτης τη διερεύνηση και τη σύγκριση αφηγηματικού λόγου που παράγουν μαθητές δημοτικού σε μια πολύγλωσση και πολυπολιτισμική τάξη σχολείου της Αττικής. Το δείγμα αποτέλεσαν 12 μαθητές που φοιτούν στη Δ΄ τάξη δημοτικού, με μητρική γλώσσα την ελληνική, την αραβική, την ινδική και την αλβανική. Το υλικό εκμαίευσης ήταν ένα παραμύθι και ο τρόπος εκμαίευσης η ημιδομημένη συνέντευξη. Οι αφηγήσεις που παρήχθησαν, ηχογραφήθηκαν και στη συνέχεια απομαγνητοφωνήθηκαν. Για την ανάλυση του αφηγηματικού λόγου αξιοποιήθηκε μικτή μέθοδος (ποσοτική και ποιοτική). Οι αφηγήσεις των μαθητών αναλύθηκαν ως προς 1) τη μακροδομή, δηλαδή τα συστατικά στοιχεία μιας φανταστικής ιστορίας και τη μικροδομή, δηλαδή τα γλωσσικά της χαρακτηριστικά, 2) τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά που αναδύονται μέσα από τις αφηγήσεις και 3) τους αξιολογικούς μηχανισμούς που αξιοποιούν οι μαθητές κατά την αφήγηση. Από την επεξεργασία των δεδομένων της έρευνας προέκυψε ότι οι αφηγήσεις που παρήγαγαν οι φυσικοί ομιλητές και οι αναδυόμενοι δίγλωσσοι εμφάνισαν παρόμοια χαρακτηριστικά ως προς το γλωσσικό τους περιεχόμενο, με μικρές αποκλίσεις. Συγκεκριμένα, ως προς τη μικροδομή, οι αναδυόμενοι δίγλωσσοι μαθητές παρήγαγαν αφηγήσεις με μεγαλύτερη έκταση συγκριτικά με τους φυσικούς ομιλητές του δείγματος. Ως προς τη μακροδομή και οι δύο ομάδες εμφάνισαν παρόμοιες επιδόσεις στη δομή της ιστορίας και στη χρήση των αξιολογικών μηχανισμών, ενώ διαφορές εντοπίστηκαν σε πολλές πτυχές της αφήγησης (πχ. στην περιγραφή/ στον χαρακτηρισμό του ήρωα, στο μήνυμα της ιστορίας, στην κατανόηση της ιστορίας), με τους φυσικούς ομιλητές να καλύπτουν περισσότερο τις συνέπειες της ιστορίας. Παρά τον μικρό αριθμό του δείγματος, θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι οι στάσεις των αναδυόμενων δίγλωσσων μαθητών απέναντι στο διαφορετικό είναι πιο ουδέτερες.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Μαρία Μητσιάκη (Επιβλέπουσα), Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δ.Π.Θ.

Γεώργιος Μαυρομμάτης, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Ευθυμία Πεντέρη, Τ.Ε.Ε.Π.Η.,, Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Αφηγηματικός λόγος, Μέση σχολική ηλικία, Μικροδομή, Μακροδομή, Πολυπολιτισμική τάξη
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2021
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/13915

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.