Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Φώτιος Χαριτάκης, 2020)

Απόψεις μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων για τον επανασχεδιασμό της σχολικής αυλής στο πλαίσιο αειφορικών παρεμβάσεων: Μελέτη περίπτωσης (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Φώτιος Χαριτάκης

 

Περίληψη:

Η διερεύνηση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών γίνεται συχνά αντικείμενο εκπαιδευτικής έρευνας καθώς αναδεικνύει το επίπεδο κατανόησης ενός ζητήματος που ενδιαφέρει την εκπαιδευτική κοινότητα. Η παρούσα έρευνα έχει στόχο να διερευνήσει, να αναδείξει και να κοινοποιήσει τις αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρώτης σχολικής ηλικίας σχετικά με τη βιοποικιλότητα. Περιγράφονται σε αυτήν οι νοητικές δομές που αποδίδονται στην έννοια βιοποικιλότητα ως αντικείμενο των επιστημών και ως αντικείμενο της εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία. Το δείγμα της έρευνας αποτελούν είκοσι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε δημόσια νηπιαγωγεία. Ως εργαλείο της έρευνας επιλέχθηκε η ημιδομημένη, σε βάθος, συνέντευξη και υιοθετήθηκε η μεθοδολογική προσέγγιση της ποιοτικής μεθόδου ανάλυσης των δεδομένων που συλλέχθηκαν. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας οι νηπιαγωγοί κατανοούν τη βιοποικιλότητα κυρίως ως ποικιλία ζωντανών οργανισμών. Τόσο η γενετική ποικιλότητα όσο και η ποικιλότητα των οικοσυστημάτων σπάνια αναφέρονται. Όλες οι συμμετέχουσες, με τον τρόπο τους, φαίνεται να κατανοούν τη σημαντικότητα της βιοποικιλότητας για την ανθρώπινη ζωή και την ισορροπία του περιβάλλοντος. Ως αντικείμενο διδασκαλίας, την εντάσσουν στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Από τις δηλώσεις τους φαίνεται ότι ενστερνίζονται ένα μοντέλο της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που ανήκει σε προηγούμενες δεκαετίες.

Οι σχολικές αυλές είναι χώροι δυνητικά εξίσου σημαντικοί για την εκπαίδευση και τη γενική ευημερία των παιδιών μας όπως και τα σχολικά κτίρια αλλά συχνά δε χρησιμοποιούνται με τον τρόπο που θα έπρεπε. Ιδιαίτερα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, όπου οι ηλικιακές ομάδες των μαθητών είναι αυτές που χρειάζονται περισσότερη εκτόνωση αλλά και που ταυτόχρονα είναι ευκολότερα «εκπαιδεύσιμες» για μια αειφόρο ανάπτυξη. Η παρούσα εργασία επιχείρησε να διερευνήσει τις απόψεις των άμεσα εμπλεκόμενων στην εκπαιδευτική διαδικασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων ως προς τη δυνατότητα επανασχεδιασμού της σχολικής αυλής στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και να διατυπώσει μία πρόταση αναμόρφωσής της, εμφανίζοντας ως μελέτη περίπτωσης ένα δημοτικό σχολείο στην πόλη της Αλεξανδρούπολης. Ένα αστικό σχολείο, το οποίο θα
χαρακτηρίζαμε κλασσικό και «συμβατό» με τα ελληνικά δεδομένα. Ένα σχολείο το οποίο διαθέτει την αυλή του, πνιγμένη και αυτή, ως συνήθως, στο τσιμέντο και την άσφαλτο, αφήνοντας πολύ μικρά περιθώρια για επαφή των παιδιών με το χώμα. Ως εκ τούτου, η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ των εκπαιδευτικών, των μαθητών των τριών τελευταίων τάξεων και γονέων μαθητών του σχολείου. Μέσα από τη διερεύνηση των απόψεων, τόσο των εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου όσο και γονέων των μαθητών, διαπιστώνεται η ταύτιση απόψεων για τα στοιχεία εκείνα, τα οποία συνηγορούν στην αναμόρφωση της αυλής και μάλιστα κατά τέτοιον τρόπο που να οδηγεί σε έναν επανασχεδιασμό στο πλαίσιο
αειφορικών παρεμβάσεων. Η πρόταση που διαμορφώθηκε στο πλαίσιο της παρούσας Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας δεν μπορεί να περιέχει τεχνικά χαρακτηριστικά αρχιτεκτονικής και γεωπονικής φύσεως, καθώς δε διαθέτουμε τις συγκεκριμένες γνώσεις. Οι τεχνικές αυτές λεπτομέρειες θα διερευνηθούν και θα υιοθετηθούν από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, οι οποίες διαθέτουν τους κατάλληλους επιστήμονες. Η δική μας πρόταση εστιάζει στο επιθυμητό το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί, κυρίως με τη συνδρομή των υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας και των γονέων των μαθητών μας.

 

 

Τριμελής Επιτροπή:

Αθανάσιος Μόγιας, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ. (Επιβλέπων)

Αλέξανδρος Θεοδωρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Κωνσταντίνος Γαβριλάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Λέξεις-κλειδιά: Σχολική αυλή, Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Απόψεις, Εκπαιδευτικοί, Μαθητές, Γονείς, Αειφόρο σχολείο, Αειφόρες παρεμβάσεις, Μελέτη περίπτωσης
ΠΜΣ: Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
Έτος ολοκλήρωσης: 2020
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/11087

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.