Η μελέτη των περιβαλλοντικών προβλημάτων στην ελληνική παιδική λογοτεχνία: Η περίπτωση της ρύπανσης των θαλασσών, το χρονικό διάστημα 2000-2018 (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)
Ευφροσύνη Θεοδοσιάδου
Περίληψη: Στην παρούσα διπλωματική εργασία ερευνάται η συμβολή των παραμυθιών στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα στην κατανόηση των περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Αναλυτικότερα η παρούσα έρευνα επιδιώκει: α) να καταγράψει τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αναφέρονται στα παραμύθια οικολογικού περιεχομένου, το χρονικό διάστημα 2000-2018, β) να διερευνήσει τα αίτια, τις επιπτώσεις και τους τρόπους αντιμετώπισης ως προς το ζήτημα της ρύπανσης των θαλασσών και γ) να εξετάσει το πλήθος, όσο και το είδος, των τρόπων αντιμετώπισης, που προτείνονται στα παραμύθια με θέμα τη ρύπανση των θαλασσών. Η μέθοδος που εφαρμόσθηκε είναι η Ανάλυση Περιεχομένου σε δείγμα 42 παραμυθιών.
Τα αποτελέσματα που αναδείχθηκαν από την έρευνα είναι: Στα οικολογικά παραμύθια προσχολικής ηλικίας, του χρονικού διαστήματος 2000-2018, παρατηρείται να προσεγγίζεται μια πληθώρα περιβαλλοντικών προβλημάτων, είτε γίνονται άμεσες αναφορές σε αυτά, είτε έμμεσες. Το περιεχόμενο της πλειοψηφίας των παραμυθιών, που προσεγγίζουν το θέμα της ρύπανσης των θαλασσών, χαρακτηρίζεται «Ικανοποιητικό», το οποίο προέκυψε από το πλήθος των αναφορών που περιελάμβαναν, σχετικά με τα αίτια, τις επιπτώσεις και τους τρόπους αντιμετώπισης. Τέλος, σύμφωνα με το τρίτο ερευνητικό ερώτημα, επικεντρωθήκαμε στο περιεχόμενο των τρόπων αντιμετώπισης. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η πλειοψηφία των παραμυθιών περιείχαν μικρό αριθμό αναφορών στους τρόπους αντιμετώπισης, ενώ οι τρόποι που προτείνονταν είναι περισσότερο πρακτικοί.
Μέσα από την εξέταση του περιεχομένου των παραμυθιών οικολογικού περιεχομένου επισημαίνεται ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας της Παιδικής Λογοτεχνίας με επιρροές από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η θετική επίδραση της στους μικρούς αναγνώστες, όσον αφορά στη διαμόρφωση γνωστικών και ιδεολογικών απόψεων.
| Τριμελής Επιτροπή: |
Ευγενία Φλογαΐτη, Καθηγήτρια, Τ.Ε.Α.Π.Η., Ε.Κ.Π.Α. (Επιβλέπουσα) Γεωργία Λιαράκου, Καθηγήτρια, Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστήμιο Αιγαίου Αθανάσιος Μόγιας, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ. |
| Λέξεις-κλειδιά: | Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Παιδική Λογοτεχνία, ρύπανση θαλασσών, περιβαλλοντικά προβλήματα, αειφορία |
| ΠΜΣ: | Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία |
| Έτος ολοκλήρωσης: | 2020 |
| Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ. |
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/11085 |
Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.