Η διδασκαλία της Αγγλικής γλώσσας σε παιδιά προσφύγων
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)
Ελένη-Φανή Καζαντζή
Περίληψη: Το ζήτημα της εκπαίδευσης των προσφύγων βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, καθώς η μαζική εισροή εκτοπισθέντων ατόμων που έλαβε χώρα από το 2015 και έπειτα έθεσε πρωτόγνωρα κοινωνικά δεδομένα και δημιούργησε την ανάγκη για την ομαλή ένταξη ενός μεγάλου όγκου μαθητών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η παρούσα μελέτη επικεντρώνεται στη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε δημόσιες δομές εκπαίδευσης προσφύγων, αλλά και σε εκπαιδευτικές δομές Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Ο λόγος που επιλέχθηκε να μελετηθεί η εν λόγω παράμετρος είναι η εξέχουσα θέση που κατέχει η αγγλική γλώσσα στο σύγχρονο κόσμο, καθώς αποτελεί μια γλώσσα επαφής μεταξύ ανθρώπων με διαφορετικό γλωσσικό και πολιτισμικό υπόβαθρο και κυριαρχεί σε ποικίλους τομείς της σύγχρονης ζωής, όπως η τεχνολογία, η οικονομία, ο τουρισμός κ.ο.κ. Πιο συγκεκριμένα, διερευνήθηκε ο τρόπος που ενδεχομένως διαφοροποιείται η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε ένα πλαίσιο εκπαίδευσης προσφύγων σε σχέση με άλλα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, οι εκπαιδευτικές πρακτικές που ακολουθούνται, οι δυσκολίες που προκύπτουν, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζονται, σε συνάρτηση με τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη διεξαγωγή ημιδομημένων συνεντεύξεων με εκπαιδευτικούς που εργάστηκαν στις συγκεκριμένες δομές κατά τη σχολική χρονιά 2020-2021 και ακολούθησε επεξεργασία των πληροφοριών που προέκυψαν μέσω της μεθόδου της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι κατά τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε δημόσιες και ιδιωτικές δομές εκπαίδευσης προσφύγων προκύπτουν ζητήματα που είναι αρκετά κοινά στα εν λόγω εκπαιδευτικά πλαίσια, όπως ο ελλιπής υλικοτεχνική υποδομή, οι δυσκολίες στην επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, η απουσία αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ σχολείου και δομής φιλοξενίας και η ασυμβατότητα του αναλυτικού προγράμματος με τις ανάγκες των προσφύγων μαθητών. Επιπλέον, παρόλο που οι εκπαιδευτικοί εμφανίστηκαν θετικά προσκείμενοι προς την ισότιμη συμμετοχή των προσφύγων μαθητών στο ελληνικό σχολείο, διαπιστώθηκε πως στην πλειοψηφία τους δεν κατέχουν την απαραίτητη διαπολιτισμική επάρκεια και ετοιμότητα ώστε να αντεπεξέλθουν στο απαιτητικό έργο της εκπαίδευσης προσφύγων, καθώς οι πρακτικές που ακολουθούν δεν συνάδουν με τις αρχές της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Τέλος, κρίθηκε ότι, προκειμένου να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα της έρευνας και να επιτευχθεί η γενικευσιμότητα των αποτελεσμάτων, το ζήτημα της διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας σε παιδιά προσφύγων χρήζει περαιτέρω μελέτης.
Τριμελής Επιτροπή: |
Γεώργιος Μαυρομμάτης (Επιβλέπων), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Μαρία Μητσιάκη, Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δ.Π.Θ. Αικατερίνη Γιόφτσαλη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. |
Λέξεις-κλειδιά: | Εκπαίδευση προσφύγων, Διδασκαλία της αγγλικής ως ξένης γλώσσας, Διαπολιτισμική εκπαίδευση, Διαπολιτισμική επάρκεια, Τάξεις υποδοχής |
ΠΜΣ: | Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα |
Έτος ολοκλήρωσης: | 2022 |
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ. |
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/14309 |
Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.