Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Ειρήνη Μπέντη, 2021)

Πρόγραμμα αντιρατσιστικής εκπαίδευσης σε Δημοτικό Σχολείο με στόχο τη βελτίωση διαμαθητικών σχέσεων σε τάξη μεικτής εθνοπολιτισμικής σύνθεσης
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Ειρήνη Μπέντη

 

Περίληψη: Η παρούσα εργασία παρουσιάζει ένα πρόγραμμα αντιρατσιστικής εκπαίδευσης που εφαρμόστηκε σε Δημοτικό Σχολείο μιας αγροτικής κωμόπολης της Ελλάδας με στόχο τη βελτίωση των διαμαθητικών σχέσεων 17 μαθητών μιας τάξης με μεικτή εθνοπολιτισμική σύνθεση. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει την επίδραση που μπορεί να έχει ένα ειδικά σχεδιασμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που διέπεται από τις αρχές της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης, στη βελτίωση των διαμαθητικών σχέσεων και στον τρόπο διαχείρισης της πολιτισμικής ποικιλότητας. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η έρευνα-δράση, καθώς μέσω αυτής ο εκπαιδευτικός εμπλέκεται ενεργά στην έρευνα, παρατηρεί, αναστοχάζεται, σχεδιάζει, εφαρμόζει, αξιολογεί τα παραπάνω και επανασχεδιάζει έχοντας υπεύθυνο και ενεργό ρόλο στην έρευνα. Η συγκεκριμένη έρευνα-δράση πραγματοποιήθηκε από την εκπαιδευτικό της τάξης, η οποία λειτουργεί και ως ερευνήτρια. Η διαδικασία συλλογής των δεδομένων έγινε μέσω σχάρας παρατήρησης, συζητήσεων στην τάξη και παρατηρήσεις που συλλέχθηκαν και καταγράφηκαν στο ημερολόγιο της ερευνήτριας. Για την παρέμβαση εφαρμόστηκαν 11 βιωματικές δραστηριότητες ειδικά σχεδιασμένες για τους συγκεκριμένους μαθητές. Οι δραστηριότητες αυτές είχαν τη μορφή παιχνιδιών βασισμένα στην αντιρατσιστική εκπαίδευση και πραγματοποιήθηκαν μέσα στη σχολική τάξη. Λόγω δυσμενών συνθηκών που προκάλεσε η πανδημία του COVID-19 πραγματοποιήθηκε μόνο ένας κύκλος της έρευνας δράσης και από τα ευρήματα φάνηκε ότι οι μαθητές διαχειρίστηκαν με θετικό τρόπο κάποια ζητήματα που εμφανιζόταν συχνά στις μεταξύ τους σχέσεις και προβληματίστηκαν αρκετά απέναντι στο θέμα της διαχείρισης της πολιτισμικής ποικιλότητας. Οι τεχνικές που βοήθησαν στη προσέγγιση του θέματος, και φάνηκαν αρκετά αποτελεσματικές, ήταν τα παιχνίδια ρόλων, η χρήση φωτογραφιών, η βιωματική προσέγγιση των ζητημάτων, καθώς και ο ανοιχτός διάλογος. Η συγκεκριμένη έρευνα θα μπορούσε να αποτελέσει οδηγό αλλά και σημείο αναφοράς σε παρόμοιες εκπαιδευτικές έρευνες που εστιάζουν σε ζητήματα αντιμετώπισης του ρατσισμού στο σχολείο.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Γεώργιος Μαυρομμάτης (Επιβλέπων), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Βασίλειος Δαλκαβούκης, Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας, Δ.Π.Θ.

Γαλήνη Ρεκαλίδου, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Έρευνα-δράση, Αντιρατσιστική εκπαίδευση, Δημοτικό σχολείο, Πολυπολιτισμική τάξη
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2021
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/13835

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.