Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Δήμητρα-Μαρίνα Εμμανουηλίδου, 2021)

Η κατασκευή της ταυτότητας και της εκπαίδευσης των τσιγγάνων μαθητών της Αλεξανδρούπολης στο λόγο εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Δήμητρα-Μαρίνα Εμμανουηλίδου

 

Περίληψη: Στην παρούσα διπλωματική εργασία διερευνώνται ζητήματα κατασκευής τόσο της ταυτότητας όσο και της εκπαίδευσης των μαθητών με τσιγγάνικη καταγωγή στα δημοτικά σχολεία της Αλεξανδρούπολης. Η εικόνα αυτή που κατασκευάζεται προέρχεται από τον λόγο των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας Αλεξανδρούπολης, όπως αυτοί αντιλαμβάνονται την ύπαρξη των τσιγγάνων μαθητών στο σχολείο αλλά και στην κοινωνία. Ειδικότερα στηριζόμενη στην θεωρία της κοινωνικής ταυτότητας και των αυτοκατηγοριοποιήσεων επιχειρείται να γίνει κατανοητός ο τρόπος που τα άτομα μιας κοινωνίας κατασκευάζουν την ταυτότητα τους σε σχέση με τις άλλες κοινωνικές ομάδες, καθώς και τους μηχανισμούς που χρησιμοποιούν προς επίτευξη αυτού του στόχου. Κοινό σημείο τους είναι η απόκτηση μιας θετικής εικόνας του εαυτού και η προσπάθεια διατήρησής της μέσα από την σύγκριση και την διαφοροποίηση με τις άλλες ομάδες. Ακόμα σημαντικός είναι ο ρόλος των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων, που διεισδύουν στην κατηγοριοποίηση του εαυτού με σκοπό την απόδοση αρνητικών στερεοτυπικών εκφράσεων στα μέλη των άλλων ομάδων. Εξετάζεται η προκατάληψη υπέρ της ενδο-ομάδας και η σημασία που έχει για την διατήρηση της θετικής αυτοεικόνας. Εξηγείται ο τρόπος που η ρατσιστική αντίληψη συνδέεται με τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις που υιοθετούνται σε μια κοινωνία, έχοντας σαν αποτέλεσμα τον διαχωρισμό της κοινωνίας ανάμεσα στο «εμείς» και στο «εσείς». Όλα τα παραπάνω είναι απαραίτητα προκειμένου να γίνει αντιληπτή η κατασκευή της ταυτότητας των Τσιγγάνων στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης καθώς και ο τρόπος ερμηνείας των συμπεριφορών που αναπτύσσονται προς αυτούς από την κυρίαρχη- ελληνική κοινωνία μέσα από την σχέση του κυρίαρχου και του κυριαρχούμενου. Τέλος, οι Τσιγγάνοι της Δυτικής Θράκης παρουσιάζουν την ιδιαιτερότητα ότι προσπαθούν να βρουν μια ισορροπία ανάμεσα στον τουρκικό και ελληνικό εθνικισμό, δημιουργώντας τους ανασφάλεια σχετικά με τον προσδιορισμό της ταυτότητάς τους ως Έλληνες ή Τούρκοι. Από την έρευνα έχουν εξαχθεί τα συμπεράσματα ότι κάποιοι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες μέσα στην τάξη με τους τσιγγάνους μαθητές κυρίως λόγω της ελλιπούς φοίτησης αλλά και της δυσκολίας τους στην χρήση και κατανόηση της ελληνικής γλώσσας. Κάποιοι εκπαιδευτικοί βλέπουν σαν πρόκληση την εκπαίδευση των τσιγγάνων μαθητών ενώ κάποιοι άλλοι τους αντιμετωπίζουν με αδιαφορία. Τις περισσότερες φορές οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να μην διαχωρίζουν τους τσιγγάνους μαθητές από τους πλειονοτικούς ενώ σε ό,τι αφορά τις προσδοκίες τους στην γνωστική κατάκτηση φαίνεται να είναι λιγότερες από τους τσιγγάνους μαθητές.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Αντώνιος Σαπουντζής (Επιβλέπων), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Βασιλική Μπρουσκέλη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Γεώργιος Μαυρομμάτης, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Θεωρία κοινωνικής ταυτότητας, Θεωρία αυτοκατηγοριοποιήσεων, Στερεότυπα, Ρατσισμός, Τσιγγάνοι
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2021
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/13832

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.