Οι απόψεις των εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για την αξιοποίηση των μουσείων στη διδασκαλία τους
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)
Χριστίνα Νιάρχου
Περίληψη: Τα τελευταία χρόνια, τα μουσεία έχουν επενδύσει στην ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού τους ρόλου και της σχέσης τους με το Σχολείο, προσφέροντας εκπαιδευτικά προγράμματα κατάλληλα σχεδιασμένα για το μαθητικό κοινό. Οι εκπαιδευτικοί, από μεριάς τους, μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο συνεισφέροντας στη σύνδεση της μουσειακής επίσκεψης με τη μαθησιακή διαδικασία. Η παρούσα μελέτη ερευνά αν και κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί αγγλικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα αξιοποιούν διδακτικά το μουσείο στο μάθημά τους. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα επικεντρώθηκε στις απόψεις τους σχετικά με τον παιδευτικό ρόλο του μουσείου και την αξιοποίηση των μουσειακών εκπαιδευτικών προγραμμάτων στη διδακτική τους πράξη. Επιπλέον, διερευνήθηκαν οι απόψεις των εκπαιδευτικών όχι μόνο σχετικά με τις δυσκολίες που συναντούν ως προς την υλοποίηση μιας εκπαιδευτικής δράσης στο μουσείο στην αγγλική γλώσσα αλλά και ως προς τους τρόπους με τους οποίους πιστεύουν ότι μπορεί να ενισχυθεί η συνεργασία μεταξύ Σχολείου και Μουσείου. Η μεθοδολογία που θεωρήθηκε κατάλληλη για τις ανάγκες της συγκεκριμένης μελέτης ήταν η ποιοτική έρευνα και, συγκεκριμένα, επιλέχθηκε το ερευνητικό εργαλείο των ημιδομημένων συνεντεύξεων, προκειμένου να απαντηθούν τα παραπάνω ερευνητικά ερωτήματα. Η επεξεργασία των πληροφοριών που προέκυψαν πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Τα ευρήματα της μελέτης έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί αγγλικών γνωρίζουν τον εκπαιδευτικό ρόλο του μουσείου, όμως δεν έχουν συνειδητοποιήσει πώς ακριβώς μπορούν να τον εντάξουν στην πράξη στα πλαίσια του μαθήματος τους. Επίσης, από τις απαντήσεις τους αναδείχθηκαν οι ποικίλες δυσκολίες και περιορισμοί που αντιμετωπίζουν και τους αποτρέπουν από το να χρησιμοποιήσουν το μουσείο διδακτικά. Ακόμη, εξέφρασαν διάφορες προτάσεις σχετικά με το πώς θεωρούν ότι μπορεί να βελτιωθεί η συνεργασία μεταξύ Σχολείου – Μουσείου, προκειμένου το δεύτερο να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο για το μάθημα των αγγλικών. Συνολικά, διαπιστώθηκε ότι πρέπει να γίνουν ενέργειες και να επιλυθούν ζητήματα έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί αγγλικής γλώσσας να είναι ικανοί να αξιοποιήσουν το μουσείο ως διδακτικό εργαλείο. Από τη μία το Σχολείο χρειάζεται να εφαρμόσει ένα οργανωμένο πλάνο ενσωμάτωσης του μουσείου στην εκπαιδευτική διαδικασία για το μάθημα των αγγλικών και από την άλλη το Μουσείο να προσεγγίσει με αποτελεσματικότερο τρόπο τα σχολεία και τους εκπαιδευτικούς τους. Τέλος, εφόσον η συγκεκριμένη έρευνα αποτελεί ένα έναυσμα μελέτης για ένα πεδίο που δεν έχει διερευνηθεί ακόμη στην Ελλάδα, θεωρήθηκε ότι το ζήτημα μπορεί να μελετηθεί περαιτέρω μελλοντικά.
Τριμελής Επιτροπή: |
Αικατερίνη Γιόφτσαλη (Επιβλέπουσα), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Ευθυμία Πεντέρη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. Ιουλία Ντούση, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. |
Λέξεις-κλειδιά: | Αγγλική γλώσσα, Διδασκαλία της ξένης γλώσσας, Μουσεία, Μουσειακά εκπαιδευτικά προγράμματα |
ΠΜΣ: | Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα |
Έτος ολοκλήρωσης: | 2023 |
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ. |
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/15418 |
Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.