Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Αθανασία Κατσαδήμου, 2022)

Όψεις της σχολικής ζωής των ασυνόδευτων παιδιών με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο που φοιτούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Αθανασία Κατσαδήμου

 

Περίληψη: Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι με προσφυγικό υπόβαθρο αποτελούν ένα εξαιρετικά ευάλωτο κομμάτι του προσφυγικού πληθυσμού που έχει εγκατασταθεί προσωρινά ή μόνιμα στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί κατά κύριο λόγο χώρα διέλευσης. Ανάμεσα στους ασυνόδευτους ανήλικους εντοπίζεται μία μειοψηφία ασυνόδευτων ή χωρισμένων από την οικογένειά τους παιδιών, η οποία παρουσιάζει αυξητική τάση. Η έλλειψη του οικογενειακού περιβάλλοντος, η αβεβαιότητα σε σχέση με το αίτημα της οικογενειακής επανένωσης και συγχρόνως η μακροχρόνια παραμονή αυτών των παιδιών συχνά σε ακατάλληλες για την ηλικία τους δομές, επιδεινώνει την ήδη επιβαρυμένη από την προσφυγική εμπειρία ψυχική τους κατάσταση. Παράλληλα, γεννά προβληματισμούς όσον αφορά την ένταξη και την κοινωνικοποίησή τους στο σχολικό περιβάλλον, καθώς και τη σχολική τους πορεία και την ευρύτερη εκπαιδευτικής τους εξέλιξη. Η παρούσα εργασία αποσκοπεί στην ανάδειξη των ζητημάτων που αφορούν τη σχολική ζωή του συγκεκριμένου μαθητικού πληθυσμού, μέσα από την πραγματοποίηση μίας έρευνα μελέτης περίπτωσης στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης όπου λειτουργεί μια δομή ασυνόδευτων ανήλικων με προσφυγικό υπόβαθρο στην οποία φιλοξενούνται κυρίως παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας. Ειδικότερα, στα πλαίσια της έρευνας διενεργήθηκαν συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς που έχουν ανάλογη διδακτική εμπειρία, καθώς και με παιδαγωγούς και φροντιστές που έχουν εργαστεί στη συγκεκριμένη δομή και βοηθούν τα παιδιά στη σχολική τους προετοιμασία. Μέσα από την οπτική γωνία των πληροφορητών αναδείχθηκαν ζητήματα που αφορούν την εκπαιδευτική και την κοινωνική ένταξη των ασυνόδευτων παιδιών, οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ορισμένα από αυτά ως προς την κοινωνικοποίησή τους, οι οποίες συνδέονται με τα οικογενειακά τους βιώματα, την προσφυγική εμπειρία και το διάστημα παραμονής τους στη δομή, ενώ συγχρόνως επισημάνθηκαν τα γνωστικά εμπόδια που καλούνται να ξεπεράσουν στο ελληνικό σχολείο στη προσπάθεια της επανασχολειοποίησής τους.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Γεώργιος Μαυρομμάτης (Επιβλέπων), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Αντώνιος Σαπουντζής, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Ευθυμία Πεντέρη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Ασυνόδευτοι ανήλικοι, Προσφυγιά, Σχολική ζωή, Ένταξη, Κοινωνικοποίηση
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2022
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/14441

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.