Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Αναστασία Σιδηροπούλου, 2021)

Επιπολιτισμός στο σχολείο και στην ευρύτερη κοινωνία στους/στις μετανάστες/στριες δεύτερης γενιάς
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Αναστασία Σιδηροπούλου

 

Περίληψη: Η μετανάστευση στην Ελλάδα δεν είναι ένα σύγχρονο φαινόμενο. Εδώ και δεκαετίες η Ελλάδα αποτελεί κοινωνία υποδοχής για ένα μεγάλο αριθμό μεταναστών, ενώ τα τελευταία χρόνια έχει δεχτεί έναν σημαντικό αριθμό προσφύγων. Η εικόνα του ελληνικού χώρου έχει συντεθεί από μια ποικιλία γλωσσών, εθνοτήτων και πολιτισμών. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, τόσο το ελληνικό κράτος, όσο και το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να αναδιαμορφώσει τους στόχους τους για την καλύτερη δυνατή προσαρμογή των παιδιών. Προκειμένου να ερευνηθεί η προσαρμογή, η κοινωνικοποίηση των παιδιών, αλλά και η σύνδεση με τον πολιτισμό κληρονομιάς τους, μπορούμε να μελετήσουμε τις παραπάνω διαδικασίες μέσα από το πρίσμα του επιπολιτισμού. Σύμφωνα με τον Berry (2005), ο επιπολιτισμός είναι η διπλή διαδικασία πολιτισμικής και ψυχολογικής αλλαγής που λαμβάνει χώρα ως αποτέλεσμα της επαφής μεταξύ δύο ή περισσοτέρων πολιτιστικών ομάδων και των μεμονωμένων μελών τους. Η διπλωματική εργασία επικεντρώνεται στο φαινόμενο του επιπολιτισμού, το οποίο θα προσδιοριστεί και θα αναλυθεί μέσα από την οπτική των μεταναστών δεύτερης γενιάς. Θα διερευνηθεί μέσα από τους άξονες της οικογενειακής ζωής, της κοινωνικοποίησης των μεταναστών με την κοινωνία υποδοχής και της εκπαίδευσης σύμφωνα με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως το βίωσαν οι ίδιοι/ιες κατά την φοίτηση. Σκοπός είναι να παρουσιαστεί ο τρόπος με τον οποίο οι μετανάστες/στριες νοηματοδοτούν την προσαρμογή τους στην κοινωνία εγκατάστασης και η αναφορά σχετικά με την εγκατάλειψη ή όχι των πολιτισμικών στοιχείων της χώρας προέλευσης. Συγκεκριμένα, θα διερευνηθούν οι στρατηγικές επιπολιτισμού των μεταναστών δεύτερης γενιάς για την προσαρμογή τους και οι απόψεις τους για τον τρόπο που τους αντιμετωπίζει η κοινωνία υποδοχής. Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν εθνογραφικού τύπου συνεντεύξεις, μια ποιοτική μέθοδος έρευνας και πιο συγκεκριμένα η ανάλυση λόγου. Η μέθοδος χρησιμοποιήθηκε προκείμενου να δοθεί μια εις βάθος ερμηνεία των απόψεων των συνεντευξιαζόμενων. H Willig (2015) αναφέρει ότι η έρευνα που στηρίζεται στην ποιοτική μεθοδολογία, δίνει έμφαση στο πως αντιμετωπίζονται συγκεκριμένες καταστάσεις και πως οι ίδιοι οι συνεντευξιαζόμενοι νοηματοδοτούν τα βιώματα τους. Μερικά από τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας είναι οι συμμετέχοντες/ουσες επέλεξαν κατά κύριο λόγο την εναρμόνιση, ενώ ανέφεραν ότι η ηλικία αποτελεί παράγοντα προσαρμογής και ένταξης στην κοινωνία υποδοχής.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Αντώνιος Σαπουντζής (Επιβλέπων), Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Γεώργιος Μαυρομμάτης, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Βασιλική Μπρουσκέλη, Τ.Ε.Ε.Π.Η.,, Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Μετανάστευση, Κοινωνία υποδοχής, Eπιπολιτισμός, Προσαρμογή
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2021
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/13921

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.