Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Χρυσούλα Μπουτζιλούδη, 2019)

Αειφορικές στρατηγικές και δράσεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Το μοντέλο του αειφόρου σχολείου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα (Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Χρυσούλα Μπουτζιλούδη

 

Περίληψη: Η έννοια του αειφόρου σχολείου και η προσέγγιση της από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση επεκτείνονται: στο πρόγραμμα σπουδών, στο συνολικό σχεδιασμό και διαχείριση εγκαταστάσεων του σχολείου το οποίο γίνεται αυτάρκες, θέτει στόχους, σέβεται το περιβάλλον, προετοιμάζει τους μαθητές για μια ζωή βιώσιμης διαβίωσης μέσα από τη διδασκαλία με βάση τις δημοκρατικές αξίες. Το αειφόρο σχολείο συνιστά μια καινοτομία που τροποποιεί τις δομές του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, αποτελεί μια καινούρια προοπτική κι ένα στοιχείο ανεξερεύνητο σε αρκετές όψεις και διαστάσεις του. Από 2000 και μετά γίνονται πολλές αναφορές στον όρο Αειφόρο Σχολείο και τον τρόπο που αυτό οικοδομείται, αναλαμβάνονται πολλές πρωτοβουλίες διεθνώς, οργανώνονται διασκέψεις κορυφής από διεθνείς οργανισμούς (UNCED, UNECE, UNESCO). Αναπτύσσονται στρατηγικές και ταυτόχρονα δημιουργούνται διεθνή και εθνικά προγράμματα και δίκτυα σχολείων που υλοποιούν δράσεις τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η παρούσα εργασία εξετάζει τις εξελίξεις, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, που σχετίζονται με το αειφόρο σχολείο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τα τελευταία 15 περίπου χρόνια (2002-2017). Επικεντρώνεται στο εξελισσόμενο πλαίσιο της πολιτικής για το αειφόρο σχολείο και την εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη και διερευνά το βαθμό, τους τρόπους δέσμευσης και εφαρμογής του, κυρίως μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα και τις δράσεις που αναπτύσσονται στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην εθνική και ευρωπαϊκή εκπαίδευση. Η έρευνα είναι θεωρητική (έρευνα επισκόπησης), που ανήκει στις ποιοτικές έρευνες. Τα ερευνητικά δεδομένα εξετάζονται με την θεματική ανάλυση περιεχομένου, αντλούνται κυρίως από το διαδίκτυο, είναι επιστημονικά άρθρα και δημοσιεύσεις, αξιολογικών εκθέσεων από την UNESCO και άλλους οργανισμούς που παρέχουν στοιχεία σχετικά με το θέμα. Αναλύονται επίσης μια σειρά εθνικών εγγράφων (νόμοι, αναλυτικό πρόγραμμα). Τα περισσότερα κράτη της Ευρώπης, από το 2002 και μετά, ξεκίνησαν πολιτικές πρωτοβουλίες για την εδραίωση του αειφόρου σχολείου που διαφέρουν μεταξύ τους. Ένα μεγάλο και ποικίλο φάσμα στρατηγικών και δράσεων έχει εφαρμοστεί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι πρωτοβουλίες που αναπτύσσονται, είναι συνήθως μεταρρυθμίσεις σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών, διακρατικά προγράμματα (δίκτυα) και προγράμματα ΜΚΟ. Η κάλυψη, η εμβέλεια και το βάθος των θεμάτων της εκπαίδευσης για την αειφόρο εκπαίδευση έχει αυξηθεί στα αναλυτικά προγράμματα των σχολείων. Πολλές από τις δράσεις όμως έχουν μικρό χρονικό ορίζοντα εφαρμογής, γίνονται συνήθως εθελοντικά από τους εκπαιδευτικούς και επικεντρώνονται κυρίως στις περιβαλλοντικές συνιστώσες του αειφόρου σχολείου. Ενώ υπάρχουν πολλά σημάδια προόδου για το αειφόρο σχολείο λείπει μια πιο συστηματική εφαρμογή του, μέσω της πολιτικής δέσμευσης για την ενίσχυση της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη.

 

Τριμελής Επιτροπή:

Αναστασία Δημητρίου, Καθηγήτρια, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ. (Επιβλέπουσα),

Αθανάσιος Μόγιας, Επίκουρος Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Δ.Π.Θ.

Ίκαρος Μαντούβαλος, Επίκουρος Καθηγητής, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Αειφόρο Σχολείο, Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, αναλυτικά προγράμματα, δράσεις, στρατηγικές, Ελλάδα, Ευρώπη
ΠΜΣ: Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
Έτος ολοκλήρωσης: 2019
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/11035

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.