Μενού Κλείσιμο

Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία (Αγγελική Λαλαμπέκοβα, 2022)

Η παγκόσμια γλώσσα της Μουσικής
(Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία)


Αγγελική Λαλαμπέκοβα

 

Περίληψη: Η παρούσα εργασία αποτελεί μια έρευνα-δράση, στο πλαίσιο της οποίας (α) σχεδιάστηκαν Ανοιχτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι για τη συνδυαστική διδασκαλία Γλώσσας και Μουσικής στο πρότυπο της προσέγγισης CLIL, (β) εφαρμόστηκαν στη διδακτική πράξη σε μαθητές Μουσικού Σχολείου της Θράκης και (γ) αξιολογήθηκε η αποτελεσματικότητα της διδακτικής παρέμβασης μέσω ποιοτική έρευνας, δηλαδή μέσω ημερολογίου εκπαιδευτικού και ημιδομημένων συνεντεύξεων μαθητριών. Η διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε από τον Απρίλιο έως και τον Ιούνιο του 2021 σε Μουσικό Σχολείο της Θράκης και συγκεκριμένα στην τάξη μουσικού οργάνου (βιολιού), την οποία παρακολουθούσαν τρεις τουρκόφωνες μαθήτριες από τη μουσουλμανική μειονότητα. Τα μαθήματα, λόγω των περιορισμών της πανδημίας, υλοποιήθηκαν με μικτό τρόπο, εξ αποστάσεως και διά ζώσης (όταν ξανάνοιξαν τα σχολεία). Σε κάθε περίπτωση, οι μαθήτριες είχαν πρόσβαση στο διαδίκτυο και στον ιστότοπο που δημιούργησε η εκπαιδευτικός/ερευνήτρια, ο οποίος φιλοξενεί το Ανοιχτό Εκπαιδευτικό Υλικό Γλώσσας και Μουσικής. Κατά την εφαρμογή του παρεμβατικού προγράμματος (ημερολόγιο εκπαιδευτικού) και μετά την εφαρμογή του (συνεντεύξεις μαθητών) διερευνήθηκαν οι στάσεις των μαθητριών και η ανταπόκρισή τους σε σχέση με τα γνωσιακά (Μουσική), τα γλωσσικά (Γλώσσα) και τα διαπολιτισμικά ερεθίσματα της παρέμβασης. Η ποιοτική ανάλυση που συνόδευσε την εφαρμογή του υλικού αποκάλυψε ότι οι μαθήτριες βρήκαν ευχάριστο και αποτελεσματικό το παρεμβατικό πρόγραμμα για μαθήματα τόσο εξ αποστάσεως όσο και διά ζώσης. Μυήθηκαν στο περιεχόμενο του μαθήματος με τρόπο βιωματικό και πλαισιωμένο με στηρίγματα για τη δεύτερη γλώσσα (ελληνική), ώστε να αρθούν οι φραγμοί στη μάθηση και βρήκαν βήμα για να εκφράσουν εμπειρίες και βιώματα από την πολιτισμική τους ομάδα, να εκφραστούν στη μητρική τους γλώσσα και να προβούν σε διαπολιτισμικές συνδέσεις με άλλους πολιτισμούς. Ωστόσο, σε κάποια σημεία καταγράφηκε η παγιωμένη/βιωμένη προσέγγιση τόσο της εκπαιδευτικού όσο και των μαθητριών να αξιολογούν θετικά περισσότερο συντηρητικές όψεις της γλωσσικής μάθησης (ορθογραφία, γραμματική). Την ίδια στιγμή, διαφάνηκε η ανάγκη μεγαλύτερης διαβάθμισης του υλικού με βάση τις ανάγκες των μαθητών, ώστε να ενισχύεται η διαφοροποιημένη διδασκαλία. Τέλος, αποτυπώθηκε ως αδυναμία η εξατομικευμένη διδασκαλία στην τάξη του μουσικού οργάνου, η οποία στέρησε από τις μαθήτριες τη δυνατότητα διεπίδρασης και ομαδικής εργασίας.




 

Τριμελής Επιτροπή:

Μαρία Μητσιάκη (Επιβλέπουσα), Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας, Δ.Π.Θ.

Γεώργιος Μαυρομμάτης, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Ευθυμία Πεντέρη, Τ.Ε.Ε.Π.Η., Δ.Π.Θ.

Λέξεις-κλειδιά: Μουσική, Γλώσσα, Ανοιχτοί εκπαιδευτικοί πόροι, Διαπολιτισμική εκπαίδευση
ΠΜΣ: Επιστήμες της Αγωγής: Καινοτόμες Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις σε Πολυπολιτισμικά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα
Έτος ολοκλήρωσης: 2022
Σελίδα Αποθετηρίου Δ.Π.Θ.
https://repo.lib.duth.gr/jspui/handle/123456789/14957

 

Σημείωση: Περιεχόμενο για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία είναι διαθέσιμο στο Αποθετήριο του Δ.Π.Θ. στην ελληνική και αγγλική γλώσσα αξιοποιώντας τον ανωτέρω υπερσύνδεσμο. Περιεχόμενο στην αγγλική γλώσσα για τη συγκεκριμένη διπλωματική εργασία δεν είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του Τμήματος. Στον ιστότοπο του Τμήματος είναι διαθέσιμη στην αγγλική γλώσσα η λίστα των τίτλων των μεταπτυχιακών διπλωματικών εργασιών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο του συγκεκριμένου ΠΜΣ με υπερσυνδέσμους προς τις σχετικές ιστοσελίδες του Αποθετηρίου του ΔΠΘ.